Ladestander til elbilen

Flere skifter benzin- eller dieselbilen ud med en grønnere transportløsning i form af elbiler. I takt med, at efterspørgslen på elbiler stiger, stiger behovet for ladestandere i de private hjem derfor også. Men hvordan finder man rundt i en ny helt ny verden af ladestandere? Det giver vi dig svar på her.

Hvordan sættes en ladestander til en elbil op?

Når man skal sætte en ladestander til elbilen op i et privat hjem, kan det gøres på mange forskellige måder. Forskellighederne af strømtilslutningerne afhænger af, hvor meget strøm man ønsker at kunne tilføre sin elbil – og over hvor lang en periode.

Kan man koble ladestanderen til stikkontakten?

Til at starte med, er det muligt at tilkoble en elbillader til en ganske normal stikkontakt, men det kan være meget udfordrende for både stikkontakter og ledninger, som almindeligvis ikke holder til gennemløb af mere end 6 ampere over en længere periode. Derfor anbefales denne mulighed kun som en nødløsning.

Ampere forstås som et udtryk for, hvor meget strøm der løber gennem en ledning per sekund.

Ved installationer af ladestandere med en højere strømtilførsel, forsøger man at lave en så ugeneret forbindelse fra husets eltavle til ladestanderen. Denne form for ladestander har en strømtilførsel på 16 ampere, men kan også laves op til 32 ampere. Dertil findes der ladestandere som går yderligere op i ampere med henblik på at lynladning.

Husk at el-udtaget skal være egnet til elbiler, ellers kan der opstå problematikker og tilmed farlige situationer.

Det afhænger derfor af husets eltavle og hvordan den er forbundet til ladestanderen, hvor meget strøm ladestanderen kan producere til bilen. Det kan derfor være en god idé at have et separat tavlesystem til den el-tavle, der skal være forbundet til ladestanderen. Derefter er det vigtigt at sikre, at det er den rette type af kabler som forbinder ladestanderen og eltavlen.

Hvem sætter min ladestander op?

Uanset hvilken ladestander du skal have sat op, er det en god idé at gå i dialog med en autoriseret elektriker. Brug en autoriseret elektriker til at få implementeret et ledningsforløb, der er tilpasset din specifikke ladestander. Du kan med fordel også bruge fagmandens viden om opsætning af ladestandere, hvis du ønsker at få vejledning til den bedste løsning.

Indhent 3 konkrete tilbud
på dit energirenoveringsprojekt

Hvad koster det at få sat en ladestander op?

Prisen for montering af en ladestander afhænger meget af, hvilket firma der skal sætte den op og hvor kompleks installationen er. Nogle tager timeløn, mens andre har en engangspris for opsætningen. Dog koster det i sidste ende som oftest mellem 4.000-10.000 kroner.

Ladestander på abonnent

Der er dog flere muligheder end blot at købe en privat ladestander ved en engangsydelse. Flere virksomheder, der tilbyder ladestandere, giver også de private kunder mulighed for at tilknytte sig et abonnement og betale månedligt. Hertil vil man stadig skulle betale en ydelse for opsætningen af ladestanderen, men en der er mindre. Abonnementspriserne strækker sig typisk fra mellem 300 kroner til 1.000 kroner alt afhængigt af, hvilken type elbil du har, samt hvor mange elbiler ladestanderen skal kunne oplade.

Hvilke typer af ladestandere findes der?

Der findes mange forskellige typer af ladestandere og ligeledes mange forskellige udbydere. Ganske overordnet, kan man dele ladestandere op i destinationsladere, hurtigladere og lynladere.

Destinationsladere

Destinationsladere

Destinationsladere er mindre ladestandere der både kan være placeret i offentlige rum og i private hjem. Til de offentlige ladere skal man selv medbringe et kabel, hvortil de private standere ofte har fastmonteret en ledning.

Hurtiglader

Hurtigladere

Hurtigladere er større ladere ved tankstationer, rastepladser m.m. Denne type oplader yder en effekt på 50 kW. Denne form for opladning går markant hurtigere end opladning ved destinationsladere.

Lynladere

Lynladere

Lynladere er den hurtigste form for opladning af en elbil. Det er store ladere, der ofte er monteret ved tankstationer og rastepladser. Denne form for oplader har en meget høj effekt på 100-350 kW. Derudover har de også fastmonterede kabler.

Hvilke typer af opladerstik til elbiler findes der?

Et batteri til en elbil oplades af jævnstrøm og i og med, at det er vekselstrøm der strømmer ud fra stikkontakterne, skal det derfor ensrettes når den skal bruges til opladning af et bilbatteri. Denne ensretning sker i bilens indbyggede kontrolenhed. Dertil bestemmes laderens effektivitet ud fra, hvor god den er til at omdanne vekselstrøm til jævnstrøm, samt hvor stort et energitab der forekommer undervejs i processen.

Når man tænker på opladerstik, fordeler man dem ofte ud i såkaldte ’modes’. Gennem disse modes kategoriserer man de forskellige opladestik og deres ydeevne. Hertil findes der op til fire modes, hvori det med opladerstik med højest ydeevne befinder sig i mode 4.

Mode 1

I mode 1 kan der både bruges opladere med en enfaset 230 volt og en trefaset 400 volt vekselspænding – dette på max 16 ampere. Det kan gøres gennem en industrikontakt med jord, eller en ganske normal stikkontakt. Dette mode bruges normalvis ikke til opladning af normale elbiler.

I mode 2 kan man på samme måde gøre brug af en oplader med en enfaset 230 volt og en trefaset 400 volt vekselspænding – hertil med max 16 ampere. Dette kan gøres gennem en almindelig stikkontakt med jord eller med et industristik med en kontrolboks på ladekablet.

Mode 2

I mode 3 kræves der en indbygget kontrolenhed når elbilen tilkobles enten ladeboks eller ladestander. Dette fordi at det kræves et specielt kabel, der kan klare den ekstra høje strømspænding, når strømmen der skal bruges, løber op over 32 ampere. Fastmonterede hjemmeopladere i form af ladestandere eller lignende er oftest mode 3.

I mode 4 kræves der en tilkobling til en DC-oplader hvortil der er kommunikation mellem elbilen og ladestationen. Dette er en meget kraftig form for opladning.

Udover selve opladertypen, afhænger opladeres effektivitet også af, hvilken tilslutningskontakt der er på elbilen. Her findes der flere forskellige typer, og det er meget afhængigt af hvilken elbil du har, hvordan det bestemmes hvilken opladertype du bør gøre brug af.

Generel statistik om el-biler i DK

På trods af, at elbiler stadig er et felt der er ukendt territorium for mange, er der stadig flere, der hopper med på den elektriske vogn. Salget af elbiler har nemlig haft en firedobbelt stigning, hvis man sammenligner 2018 med 2019.

Udover en firedobbelt stigning fra året før, oplevede man også et rekordsalg af elbiler i 2019 på 5.524 – en rekord der tidligere lå i 2015, hvor der blev solgt 4.310 elbiler til de danske landeveje. Årsagen til det høje salg af elbiler i udgangen af 2015, var at der lå forhøjede afgifter og ventede i starten af 2015.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *