Gode råd til når du skal søge varmepumpepuljen

Varmepumpepuljen åbner snart – mere præcist den 12. september 2023 – og ansøgningsvejledningen er nu tilgængelig. Tag læsebrillerne på og læs den grundigt igennem, så du er godt klædt på til, når varmepumpepuljen åbner. Vejledningen er lang, og der er mange informationer i den, så for at være helt sikker på, at du har alle informationerne, gennemgår vi her de små, vigtige detaljer i den.

Ansøgningsvejledningen til varmepumpepuljen er klar på sparenergi.dk, og vil du søge om støtte fra puljen, bør du læse den rigtig grundigt igennem, så du er forberedt, når puljen åbner. Det sker den 12. september 2023 kl. 10:00. Dog anbefaler vi, at du sidder klar allerede kl. 9:00, for der åbner venterummet til varmepumpepuljen.

Der er stor interesse for varmepumpepuljen, så det handler om at være forberedt og hurtig. Det er nemlig sådan, at der reserveres midler fra puljen til ansøgningerne, som de tikker ind, og det betyder, at der er risiko for, at alle midler reserveres, idet du søger. Vi gennemgår derfor de små, men vigtige detaljer i ansøgningsvejledningen, der sikrer dig en glidende søgeproces. Men først et kort indblik i ansøgningsprocessen.

Obs: Varmepumpepuljen lukker den 1.12.2023.

Kort om ansøgningsprocessen

I ansøgningsvejledningen fra Energistyrelsen, der administrer varmepumpepuljen, finder du en udførlig gennemgang af ansøgningsprocessen. Du skal igennem 6 faner, når du skal søge. Her skal du blandt andet udfylde informationer om din ansøgning, din adresse og gennemgå informationer om din bolig.

  • Fane 1: Dine oplysninger
  • Fane 2: Vælg adresse
  • Fane 3: Oplysninger om boligen
  • Fane 4: Erklæring om de minimis-støtte
  • Fane 5: Din ansøgererklæring
  • Fane 6: Indsend din ansøgning

Du kan tilgå og læse hele ansøgningsvejledningen på sparenergi.dk’s hjemmeside.

7 informationer, der er vigtige at huske på!

Der er mange informationer i ansøgningsvejledningen, og glipper man en eller flere af dem, er der risiko for, at man ikke kan komme videre med sin ansøgning. Vi gennemgår derfor de små, men vigtige informationer, der gør til eller fra i ansøgningsprocessen.  

1) Sørg for, at alle informationer om din bolig er rigtige, inden puljen åbner

De fleste ansøgninger behandles automatisk på baggrund af informationer om din bolig i DaWa, BBR, CVR, CPR, momsregistret, Tinglysningen og Plandata. Det er derfor vigtigt, at du tjekker og sørger for, at informationerne i omtalte systemer er rigtige, for de kan gøre til eller fra for din ansøgning.

2) Filbegrænsning

Nogle ansøgere skal vedhæfte dokumentation i form af en eller flere filer. Vær her opmærksom på, at der er en filbegrænsning på 30 MB for hele ansøgningen. Hav derfor din dokumentation klar og sørg for, at din(-e) fil(-er) er på under 30 MB. Det kan være, at du skal komprimere dem for at få dem under.

3) Fane 4 er kun tilgængelig for nogle ansøgere

Fane 4 handler om, at man skal erklære om de minimis-støtte, men fanen er kun synlig for ansøgere, der:

  • er logget ind med CVR-nummer og søger på vegne af sig selv
  • er logget ind med CPR-nummer og driver virksomhed eller anden økonomisk aktivitet på adressen, der søges til.
  • søger på vegne af en virksomhed eller forening
  • søger på vegne af en privatperson med virksomhed eller anden økonomisk aktivitet på adressen, der søges til

4) Til dig, der har navne- og adressebeskyttelse

Hvis du har navne- og adressebeskyttelse, kan systemet ikke slå dig op automatisk i tinglysningen. Det betyder, at du i din ansøgning skal erklære dig uenig i, at du ikke er tinglyst ejer og vedhæfte dokumentation på ejerskab af adressen. Du kan kontakte tinglysningen for at få tilsendt en tinglysningsattest.

5) Vælg adressen fra listen af

I fane 2 skal du indtaste din adresse. Idet du taster adressen ind, vil der komme en liste frem – og her er det meget vigtigt, at du vælger og klikker på adressen i listen. Altså klikker på forslaget i listen og ikke blot indtaster hele adressen.

6) Forventet tilsagn på 0,00 kr.

I fane 3 vil du, når du har udfyldt alle informationer, stå dit forventede tilsagn. Men står der 0,00 kr., opfylder din bolig ikke de eksisterende krav til tilsagn – ellers har du ikke udfyldt ansøgningen korrekt. Så mener du, at din bolig opfylder de eksisterende krav, bør du gennemgå din ansøgning, inden du går videre.

7) Gem kvitteringen

I fane 6 opsummeres din ansøgning. Du anbefales at læse alt grundigt igennem og kontrollere, at alle informationer er korrekte, inden du indsender ansøgningen. Når du har indsendt den, dukker der en kvittering op, der bekræfter, at din ansøgning er modtaget. Gem kvitteringen. Det står nemlig et kvitteringsnummer, som du skal bruge, hvis du ikke modtager en bekræftelse og et sagsnummer. Du skulle meget gerne modtage en bekræftelse og et sagsnummer inden for 5 hverdage – men modtager du ikke en bekræftelse og et sagsnummer, skal du kontakte Energistyrelsen og oplyse dit kvitteringsnummer.

Stil et spørgsmål

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 kommentarer

AvatarFinn Rasmussen

JEg er ved at sælge min mors hus. Det har oliefyr, og køberne mangler kun tinglysningen, for at det er på plads. Skal jeg ansøge for min mor, eller skal de nye købere ansøge?

Michelle NielsenMichelle Nielsen

Hej Finn

Mange tak for dit spørgsmål. Jeg vil anbefale, at du kontakter Energistyrelsen, der administrerer puljen, og hører dem ad, når nu, at I er så langt med salget/købet. Står din mor fortsat som ejer af boligen i de forskellige systemer, som varmepumpepuljens IT-system vurderer ansøgningerne på baggrund af, vil jeg mene, at du skal søge på hendes vegne (for derefter at overdrage et evt. tilsagn). Men som sagt vil jeg anbefale, at du hører Energistyrelsen ad.

De bedste hilsner
Michelle / Energihjem.dk

Viser 0 af 2 kommentarer