Unge ’foodjammer’ sig til bæredygtighed på festival

FoodJam-teltet på Roskilde Festival underviser unge festivalgængere i bæredygtighed via madlavning med økologiske, CO2-neutrale råvarer og omtanke for miljøet.

Energihjem.dk på Roskilde Festival

Med 130.000 deltagere er Roskilde Festival befolkningsmæssigt Danmarks fjerdestørste by, og alene i 2015 blev der i løbet af otte dages festival brugt 700.000 kWh. Derfor har festivalen naturligvis en ambitiøs strategi for både bæredygtighed, miljø og energibesparelser – og Energihjem.dk sætter i en artikelserie festivalens bæredygtige tiltag under lup.

Du kan finde alle artikler fra Roskilde Festival her.

Billede fra venstre: Andreas van der Merwede, Frederik M. Knudsen og Christian Munch er tre af de unge, der guider andre unge til sund og bæredygtig mad.

Nærmer sulten sig, og er du på Roskilde Festival? Ja, så kan du faktisk spise dig mæt i økologisk, lokal, nogenlunde CO2-venlig mad – lavet af dig selv, vel at mærke. Det sker i FoodJam-teltene, hvor unge især underviser andre unge i at lave nemme, miljørigtige måltider – en bæredygtig tankegang, der gerne skal sidde fast, selv efter at højtalerne har spillet de sidste toner.

FoodJam-initiativet går således skridtet videre i kategorien af grønne tiltag og bruger store mængder unge mennesker samlet på ét sted, sult og nysgerrighed som springbræt til at lirke lidt bæredygtighed og ”fra jord til bord”-tankegang ind i de unges bevidsthed.

Udvid dit gastroniske ordforråd

Fredrik M. Knudsen, 25, er en af de unge, der frivilligt bruger festivaldage som ’kulinarisk vejleder’ hos FoodJam. Til daglig læser han ernæring og sundhed i København, og valget om at blive vejleder faldt naturligt, fordi han kan booste sit CV og har en passion for madlavning – men også fordi, madspild er blevet lidt af en kæphest:

”Det er fedt at komme på Roskilde Festival og have en fest – både med musikken og vennerne, men også ved at udvide andre unges ’gastronomiske ordforråd. Jeg oplever, at folk jo gerne VIL lave sund og miljørigtig mad – men de går kold på idéer, ved ikke hvordan de bruger resterne, eller at en grøntsag som glaskål eksempelvis findes – og at det er et billigt, miljøvenligt alternativ til noget så almindeligt som en gulerod,” forklarer han mellem langbordene, der bugner af grøntsager.”


Som vejleder hjælper han deltagerne ud fra, hvad de har lyst til at spise – og sortimentet af råvarer er gennemtænkt: Deltagerne kan vælge mellem et hav af især lokale, 90-100 procent økologiske grøntsager, imens ”kød”-udvalget er begrænset til fisk og skaldyr – et co2-venligt valg og nogle af de ingredienser, mange unge i øvrigt ikke ved, hvordan de håndterer.

Tænk bæredygtigt – også når du kommer hjem

Siden FoodJam dukkede op på festivalen i 2012, har de haft stor succes og gevaldigt vokseværk. I dag underviser 105 vejledere således ca. 4000 deltagere i bæredygtighed og ”måltider fra bunden” i det midlertidige folkekøkken, der skiller sig ud med deres undervisningsvinkel. Den store interesse er derfor guld værd for FoodJam, der hører under Madkulturen, som kæmper for ’bedre mad til alle’ og vil rykke ved fremtidige generationers bevidsthed gennem madformidling i øjenhøjde:

”FoodJam præger rigtig mange unge ved at møde dem der, hvor de er – sultne og på festival i en atmosfære, der emmer af grønne tiltag,” forklarer projektleder hos FoodJam, Vibeke Canot og fortsætter:

”Vi vil inspirere, så de unge selv viderefører tanken om bæredygtige, sunde måltider – og på den måde har vores koncept et langsigtet fokus, fordi viden kan tages med hjem, selv når festivaldagene er ovre.”

Initiativet harmonerer i øvrigt godt med en publikumsundersøgelse fra 2015, der viste, at 94 procent af gæsterne på festivalen fandt bæredygtige tiltag vigtige – et faktum, der nok også fremover vil inspirere FoodJam og andre aktører til at videreudvikle deres bæredygtige initiativer målrettet festivalgængerne, der gennemsnitligt er ca. 24 år gamle.

Fakta:

  • Hver såkaldt ’jam-session’ varer en time; heraf får deltagerne 45 minutter til at tilberede retten
  • FoodJam er et led i organisationen Madkulturens forsøg på at udbrede ”Bedre mad til alle”
  • Madkulturen er en selvstændig institution under Miljø- og Fødevareministeriet

Læs også: 5 steder hvor du på Roskilde Festival udfordres til at tænke grønt
Mere end musik og druk: Festivalgæster vil også have bæredygtighed

Stil et spørgsmål

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *