Eksperter revser DF-forslag

I dag kan CO2-bevidste danskere slippe for registreringsafgiften, hvis de vælger at købe en elbil. Den ordning vil Dansk Folkeparti nu gøre op med, men det advarer flere eksperter mod.

NB: Denne artikel er fra 2010.

Dansk Folkeparti vil skrotte ordningen med, at man slipper for registreringsafgiften, når man køber en elbil. Men det er ikke vejen frem, mener flere eksperter.

CO2-bevidste danskere  slipper for registreringsafgiften, hvis de vælger at købe en elbil. En ordning Folketinget vedtog i sin tid for at få flere danskere til at investere i de klimavenlige køretøjer.

Forventningen var dengang, at der om ti år ville køre en halv million elbiler på de danske veje. Men nye meldinger fra især firmaet Better Place, som samarbejder med Dong Energy, lyder nu nærmere på kun 20.000 eldrevne biler i 2020.

Derfor mener Dansk Folkeparti, at man helt skal droppe ordningen og i stedet satse på bioethanol. For her får man nemlig mest for pengene, mener Dansk Folkeparti.

“Vi har i dag 5,95 procent tvungen iblanding, hvis man hæver de mål får man stadig mindre CO2-udslip. Det er en langt enklere proces, at få mere bioethanol i benzinen end at få alle til at skifte til en elbil,”

siger Morten Messerschmidt, der sidder i Europaparlamentet for Dansk Folkeparti til DR.

Men det er en række førende klima- og energieksperter langt fra enige i. Energihjem.dk har spurgt dem, om det er elbiler eller bioethanol, der er vejen frem.

Jørgen Fenhann

Seniorforsker. Driver fra FN-organisationen Uneps kontor på Risø verdens største database over klimaprojekter.

Elbiler er det rigtige, og skal have så meget støtte som muligt. Vi har et overskud af el fra vindmøller, der er svært at udnytte, og vil få endnu mere i fremtiden. Det kan bruges i elbiler, derfor er det en genial løsning. Der er nogle svære problemstillinger med bioethanol. Vi ved ikke, om vi har land nok ti at dyrke det, eller om det vil presse prisen på fødevarer. Desuden skaber produktionen af bioethanol også en del CO2. Det er måske nemmere at komme i gang med, men i det lange løb rækker det ikke.

Arne Hejde Nielsen

Lektor, Institut for Elektroteknologi, Danmarks Tekniske Universitet.

Elbiler har et kæmpe potentiale til at udnytte vedvarende energi fra vindmøller. Derfor kan elbiler blive en vigtig brik i målene om mere vedvarende energi. Bioethanol er ganske effektivt, så det behøver ikke være enten eller. Vi skal gøre brug af begge dele, men hvis vi fjerner afgiftsfriheden for elbiler, vil det blive umuligt at konkurrere prismæssigt med almindelige biler.

Preben Maegaard

Forfatter og administrerende direktør, Nordisk Folkecenter for Vedvarende Energi.

Det rigtige er at satse på elbiler. Vind- og solenergi er en ubegrænset ressource, det er biomasse ikke. Det vil der i længden være knaphed på. Biobrændstof har et omsætningstab og forbrændingsmotorer har en ringe virkningsgrad. Der er en del, der taler for, at el-transport er det rigtige fremover på verdensplan. Hvis vi skrotter tilskuddet, går alt udvikling i Danmark i stå, men det vil fortsætte i udlandet, og vi vil blive hægtet af udviklingen.

Fakta:

Bioethanol:
Bioethanol er et biologisk brændstof, der udvindes af organiske råvarer som majs, sukkerroer og kartofler. Det kan blandt andet bruges som brændstof i biler og brændeovne. Bioethanol udleder typisk mellem 20-50 procent mindre CO2 end benzin.

Elbiler:
Elbiler har en elmotor i modsætningen til traditionelle bilers forbrændingsmotorer. I næsten alle tilfælde drives den elektriske motor af batterier, som er forbundet med motoren. Den forurener ikke, udover hvad el-produktionen forårsager.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.