Høje afgifter bremser elbilen
Den danske stat tjener mange penge på landets høje bilafgifter, og det er en af årsagerne til, at elbilen ikke er mere udbredt i Danmark, selvom det efterhånden er en gammel opfindelse.
Allerede i 1991 blev der bygget en elbil i Hadsund i Danmark. Siden kom ellerten også til, men alligevel er det i dag sjældent, man ser en elbil på de danske veje. Men det kommer vi til i fremtiden, hvis man spørger Dansk Elbil Komite, som er en forening, der arbejder for udbredelse af elbiler.
– Selvfølgelig kommer elbilerne til at fylde vejene, men det vil nok tage i hvert fald ti år, før man ser en væsentlig mængde af dem, siger Per Jørgensen Møller, der er formand for Dansk Elbil Komite, til Energihjem.dk.
Politisk beslutning
Han peger på politikerne, når han skal definere, hvem der primært har nøglen til, at elbilen bliver mere udbredt. Men det nogle af de større beslutninger, der skal træffes.
– Der kommer jo en masse dejlige kroner ind fra bilisterne, og vi er blandt andet blevet meget afhængige af de høje bilafgifter, som kan være svære at undvære, siger Peter Møller Jørgensen, der dog er sikker på, at problemerne kan løses.
– Der er flere løsningsmodeller, som for eksempel kunne være roadpricing, hvor man betaler for at køre på vejene, siger Per Møller Jørgensen til Energihjem.dk.
En uddannet Ellert
Det er dog ikke kun politikerne, elbilen venter på. For selvom det snart er 20 år siden, de byggede en elbil i Hadsund, og snart 30 år siden, at Dansk Elbil Komite blev stiftet, så mangler der stadig nogle ‘rigtige’ elbiler, som kan opfylde en gennemsnitlig bilists behov.
– Det grundlæggende problem er jo, at man ikke kan købe en elbil. Der er selvfølgelig elbiler som Buddy’en, men det er jo nærmere en Ellert, der har læst videre. De små elbiler, der er på markedet, opfylder ikke de krav, som bilisterne har til ting som størrelse, design og teknik, siger Per Møller Jørgensen til Energihjem.dk.
2 kommentarer
Hej Julie,
tak for kommentaren. Det er godt at supplere med oplysninger til artiklen, og det er jo oplagt, at du linker til Betterplace. 🙂
Det spændende ved Betterplace-modellen er også, at man skal vænne sig til en ny måde at eje bil på. Pludselig skal man ikke bare ind og tanke på den nærmeste tank, når man løber tør.
Derimod skal man til at tage stilling til abonnementer og man skal huske at skifte batteri inden man løber tør. Det bliver spændende at se, hvor bredt Betterplace kommer til at ramme og hvor mange, der kører elbil om 10 år.
mvh
Casper, Energihjem.dk
Jeg vil blot gøre opmærksom på at der er kommet helt nye elbiler på marekedet, dog kunne der godt være flere abonnements former at vælge i mellem.
Better Place, har i hvert fald et abonnement som er rimelig godt, forudsat man køre mange kilometer om året.
MVH
Julie
Viser 0 af 2 kommentarer